BLOK 1 - SZKOLENIA BIZNESOWE - podstawowa wiedza marketingowa, finansowa i prawna niezbędna do działalności na rynku design.
Zawarte w Bloku 1 szkolenia mają na celu dostarczenie uczestnikom podstawowej wiedzy marketingowej, finansowej i prawnej niezbędnej do działalności na rynku design.
Na blok składają się trzy moduły szkoleń: marketingowy, finansowy, prawny. Każdy moduł składaja się z trzech dwudniowych szkoleń. Uczestnicy zrealizują dwa z trzech szkoleń w obrębie każdego modułu, zgodnie z wyborem dokonanym przez grupę, na etapie zgłoszenia do udziału w projekcie.
I. Moduł marketingowy:
- Budowanie strategii marki (16h)
- Nowe media- nowe kanały komunikacji (16h)
- Skuteczne negocjacje (16h)
- Prawo autorskie (16h)
- Podstawy prawa pracy (16h)
- Prawne aspektu umów (16h)
- Finanse dla nie finansistów (16h)
- Analiza rentowności przedsięwzięcia (16h)
- Źródła i koszty pozyskiwania finansowania zewnętrznego (16h)
PROGRAMY WYBRANYCH SZKOLEŃ
Budowanie strategii marki (16 h)
Wprowadzenie do zarządzania strategicznego
- segmenty rynku,
- marka produktu, usługi, instytucji,
- procesy zarządzania,
- analiza klientów, ich oczekiwań i postrzegania produktów przedsiębiorstwa.
Analiza konkurencji:
- sytuacja konkurencyjna w branży,
- analiza postrzegania przez odbiorców produktów i marek konkurencyjnych.
Analiza asortymentu produktów przedsiębiorstwa:
- analiza struktury asortymentu (BCG)
- analizy macierzowe perspektyw produktu,
- Analiza SWOT przedsiębiorstwa.
Wprowadzanie nowego produktu na rynek
- cykl życia produktu i działania marketingowe w poszczególnych jego fazach,
- metody kreowania pomysłów na promocję,
- typowa procedura wprowadzania produktu na rynek,
- public relations – jak dbać o wizerunek marki
Budowa strategii marki dla wybranego produktu lub ich linii.
- pozycjonowanie produktu na rynku,
- określenie wizji marki,
- określenie luki pomiędzy wizją, a obecnym postrzeganiem produktu,
- budowa programu działań marketingowych dla realizacji strategii.
Wykorzystanie marki w budowaniu przewagi konkurencyjnej
- techniki sprzedaży
- promocje i inne formy,
SKUTECZNE NEGOCJACJE (16 h)
- Wstępna pozycja w negocjacjach, jako atut - mocne strony mojej oferty.
- Techniki automotywacyjne - praca nad wizerunkiem osoby pewnej siebie, jednocześnie nastawionej na współpracę. Świadomość swoich mocnych stron.
- Wzmacnianie swojej pozycji - rola komunikacji niewerbalnej w wywieraniu wrażenia na Kliencie.
- Nastawienie do rozmówcy, jako czynnik implikujący przebieg negocjacji - praca nad własną postawą
- Dwie strategie negocjacyjne - zakres użyteczności. Etapy procesu negocjacyjnego – kwestie – interesy - pozycje, BATNA, możliwe wyniki negocjacji.
- Procedura negocjacyjna. Ustalenie chronologii poruszanych zagadnień.
- Opracowanie strategii ustępstw, wypracowanie BATNA.
- Docieranie do interesów Klienta w miejsce poruszanych przez niego kwestii.
- Prowadzenie rozmowy negocjacyjnej - przejmowanie kontroli, techniki ‘motywowania’ Klienta.
- Umiejętność budowania mostów komunikacyjnych - rozróżnianie przeszkód od pretekstów.
- Budowanie optymalnej argumentacji - stosowanie języka perswazji.
- Prezentowanie oferty w kategoriach korzyści dla Klienta Unikanie ,,efektu rozcieńczenia”; Model F-A-B- mówienie językiem korzyści, Praca nad stworzeniem ,,banku zwrotów” dla Klienta.
- Asertywna reakcja na obiekcje Klienta.
- Rodzaje obiekcji zgłaszanych przez Klienta (cenowe, dotyczące jakości, lokalizacji, obiekcje porównawcze).
- Praca z obiekcjami metodą pytań konkretyzujących.
Podstawy prawa pracy (16 h)
- Umowa o pracę (zasady zawierania, zmiany i rozwiązywania/wygaśnięcia umów o pracę)
- Wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia (w tym zasady ustalania i wypłaty wynagrodzenia, świadczenia motywacyjne i.in.)
- Podstawowe obowiązki pracodawcy
- Podstawowe obowiązki pracownika
- Zakaz konkurencji (umowa o zakazie konkurencji)
- Regulaminy obowiązujące u pracodawcy (w tym regulaminy pracy, regulaminy wynagradzania)
- Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność materialna pracowników (w tym odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy, odpowiedzialność za mienie powierzone pracownikowi)
- Czas pracy (w tym: praca w godzinach nadliczbowych, praca w porze nocnej, praca w niedziele i święta)
- Urlopy pracownicze (urlopy wypoczynkowe, urlopy bezpłatne, urlopy macierzyńskie)
- Bezpieczeństwo i higiena pracy – podstawowe obowiązki pracodawcy
- Roszczenia ze stosunku pracy, w tym roszczenia pracownika/pracodawcy związane z zakończeniem stosunku pracy, i ich rozpatrywanie (sądy pracy)
- Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika
- Jak postępować w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy?
Finanse dla nie finansistów (16 h)
- System opodatkowania przedsiębiorstwa:
- Rodzaje podatków w działalności gospodarczej.
- Istota kosztu podatkowego.
- Metody amortyzacji majątku trwałego.
- Działanie "tarczy podatkowej".
- Ulgi i preferencje podatkowe.
- Finansowanie działalności przedsiębiorstwa:
- Źródła kapitału - własne i obce.
- Wpływ profilu i rozmiarów działalności na wybór źródeł finansowania przedsiębiorstwa.
- Strategie finansowania firmy - kryteria wyboru.
- Podatkowe aspekty wyboru strategii finansowania.
- Mechanizm dźwigni finansowej jako narzędzia zarządzania wartością spółki.
- Formy kosztu kapitału - odsetki i dywidendy, metody prognozowania efektywnych kosztów finansowych.
- Jak wykorzystać giełdę i inne rynki kapitałowe do zasilenia finansów firmy.
- Czy warto emitować obligacje zamiast zaciągania kredytu - case study.
- Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej i kursu walutowego.
- Kiedy kredyt dewizowy jest tańszy od złotówkowego.
- Czy korzyści podatkowe związane z leasingiem przewyższają jego koszty.
- Polityka dywidend
- Analiza sprawozdań finansowych:
- Konsekwencje podejmowanych decyzji dla pozycji bilansowej, dochodowości i płyn ności firmy - analiza.
- Analiza fundamentalna przedsiębiorstwa.
- Sytuacja firmy na tle branży.
- Jak ocenić sytuację finansową firmy za pomocą wskaźników zadłużenia, płynności i rentowności.
- Zasada działania dźwigni operacyjnej
Źródła i koszty finansowania zewnętrznego (16 h)
- Charakterystyka źródeł finansowania – własne i obce, wewnętrzne, zewnętrzne
- Uwarunkowania wyboru źródeł finansowania – krótkoterminowe, długoterminowe
- Szacowanie zapotrzebowania funduszy na cele rozwoje i obrotowe
- Koszty kapitału własnego – dywidendy
- Fundusze Venture Capital
- Ile kosztuje kredytu kupiecki
- Procedura pozyskiwania kredytu bankowego
- Koszt kredytu walutowego i złotówkowego
- Leasing operacyjny i finansowy – korzyści, koszty i warunki zastosowania
- Ryzyko finansowe i narzędzia jego zabezpieczeń
- Fundusze pożyczkowe i poręczeniowe
- Środki unijne w MMP
Analiza rentowności przedsięwzięcia (16 h)
- Charakterystyka i formułowanie mierzalnych celów przedsięwzięcia
- Elementy analizy otoczenia rynkowego (makroekonomia, tendencje rynkowe, klienci, konkurencja
- Ocena pozycji konkurencyjnej
- Przygotowanie planu sprzedaży z podziałem na segmenty / klientów.
- Opracowanie harmonogramu wydatków inwestycyjnych.
- Prognozowanie poziomu kosztów operacyjnych i ich struktury (koszty stałe i zmienne).
- Prognoza przepływów gotówki i zapotrzebowania na fundusze zewnętrzne
- Źródła i struktura finansowania przedsięwzięcia.
- Prognozowany rachunek wyników
- Analiza rentowności: Próg opłacalności, Okres zwrotu, Stopa zwrotu, Wartość Netto Inwestycji.
- Przedsięwzięcie jako projekt - czyli co, kto i kiedy zrobi
- Monitoring realizacji projektu
- Analiza wrażliwości wyników na zmiany kluczowych założeń.
Prawne aspekty umów (16 h)
1. Definicje i podstawowe instytucje prawa cywilnego
2. Rodzaje umów (umowy nazwane, umowy nienazwane, umowy o charakterze mieszanym)
3. Formy zawierania umów
4. Prawne aspekty negocjacji kontraktu
5. Cechy dobrej umowy
- Przedmiot umowy
- Obowiązki stron
- Przepisy prawne i dokumenty związane z umową
- Terminy realizacji
- Wynagrodzenie
- Płatność
- Dodatkowe zastrzeżenia umowne
- Zabezpieczenie umowy
- Odstąpienie od umowy
- Kary umowne
- Gwarancje i rękojmia
- Klauzula waloryzacji cen
6. Odpowiedzialność podwykonawcy
7. Odpowiedzialność z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy
8. Rozstrzyganie sporów (podstawowe aspekty związane z występowaniem przedsiębiorcy w sądowym postępowaniu gospodarczym wraz z omówieniem praw i obowiązków strony takiego postępowania)
Prawa autorskie (16 h)
1) Przedmiot praw autorskich – utwory plastyczne, fotograficzne, wzornictwa przemysłowego, architektoniczne i.in.;
2) Rodzaje praw autorskich – autorskie prawa osobiste i autorskie prawa majątkowe; dopuszczalność dokonywania zmian, przeróbek, kompilacji z innymi utworami, i wprowadzania tak zmienionych utworów (tzw. opracowań) do obrotu gospodarczego;
3) Pola eksploatacji - pojęcie pól eksploatacji; omówienie poszczególnych pól eksploatacji;
4) Sposoby nabycia autorskich praw majątkowych; nabycie odpłatne i nieodpłatne, nabycie definitywne, nabycie prawa do korzystania i.in.; umowy sprzedaży autorskich praw majątkowych, umowy licencji (wyłącznej, niewyłącznej, na czas określony, na czas nieokreślony i.in.) i umowy licencji dalszej (sublicencji);
5) Zakres legalnego korzystania z cudzej twórczości w działalności twórczej (w tym pojęcie tzw. cytatu);
6) Konsekwencje prawne naruszenia praw autorskich; cywilne (odszkodowanie, wydanie uzyskanych korzyści i.in.), jak i karne (grzywna, kara ograniczenia wolności i kara pozbawienia wolności) konsekwencje naruszenia praw autorskich w podziale na konsekwencje naruszenia autorskich praw osobistych oraz autorskich praw majątkowych;
7) Elementy podlegające ochronie przewidzianej w Prawie własności przemysłowej (m.in. znaki towarowe, znaki usługowe, wzory użytkowe, wzory przemysłowe i.in.); rejestracja utworów w celu uzyskania ochrony prawnej, m.in. na znak towarowy, znak usługowy, wzór użytkowy, wzór przemysłowy;
8) Konsekwencje prawne naruszenia praw własności przemysłowej; cywilne (odszkodowanie, wydanie uzyskanych korzyści i.in.), jak i karne (grzywna, kara ograniczenia wolności i kara pozbawienia wolności);
9) Dochodzenie roszczeń w związku z naruszeniem praw autorskich i praw własności przemysłowej;
10) Porównanie zasad ochrony praw autorskich i praw własności przemysłowej w Polsce i w Unii Europejskiej.
Nowe media, nowe kanały komunikacji (16 h)
1. Media społecznościowe jako logiczny efekt rozwoju internetu
2. Social media czynnikiem rozwoju biznesu firmy
3. Tradycyjna komunikacja w PR
4. Nowe media – nowe poziomy efektywnej komunikacji:
- komunikacja publiczna
- komunikacja bezpośrednia „not-real-time” (wiadomości internetowe, email)
- komunikacja bezpośrednia „real-time” (chat, telefon, hang-out, skype)
5. Rodzaje internetowych narzędzi komunikacji społecznościowej, przykłady ich zastosowań
6. Użytkownicy serwisów społecznościowych / adresaci przekazu – klasyfikacja według typów serwisów i modeli użytkowania
7. Media społecznościowe w biznesie: korzyści, typowe słabości i błędy – jak uniknąć zagrożeń
8. Rynek usług komunikacji społecznościowej – jak korzystać z tego co jest rzeczywiście potrzebne i sensowne
9. Budowa strategii komunikacji w społecznościach internetowych:
- określenie celu lub celów działania
- analiza aktualnej sytuacji, otoczenia konkurencyjnego, własnych
zasobów, braków, ewentualnych słabości,
- zdefiniowanie grup dotarcia,
- opracowanie podstawowych przesłań komunikacyjnych
10. Analiza i wybór narzędzi społecznościowej komunikacji
11. Tworzenie harmonogramu, budżetu oraz KPI’s projektu komunikacyjnego
12. Dobór metodologii i narzędzi pomiaru efektów działań
13. Realizacja, monitoring i estymacja kampanii
14. Czy social media są dla mojej firmy/instytucji czyli powrót do fazy pierwszej i odpowiedzi na pytanie, czy masz cele, które możesz zrealizować za pomocą społecznościowych narzędzi?
15. Wiedza, integracja działań i struktur jako podstawy efektywnych działań społecznościowych
16. Social media wykorzystane dobrze lub źle – galeria przypadków i przykładów
17. Jak to wygląda na co dzień – praktyczna realizacja działań w social media
18. Taktyka, a strategia, czyli o przewagach dobrze przemyślanej elastyczności
19. A jeśli zdarzy się kryzys…
- Kryzys jako część twojego planu i strategii
- Kryzysy realne i kryzysy pozorne
- Czy to prawda, że każdy kryzys w social media może zostać
przekuty na triumf
20. Dlaczego warto słuchać internautów
21. Jak słuchać, aby Internet dostrzegł i docenił, że słuchamy
22. Narzędzia nasłuchu – darmowe i komercyjne narzędzia do monitorowania społecznościowego internetu
23. Metody pomiaru –związek z celami i założonymi grupami dotarcia
24. Jak opisać efekty komunikowania się przez social media
- Wielowymiarowość rezultatów
- Kwestia trwałości rezultatów działań
- Efekty uboczne/niezamierzone działań w społecznościach – ważne źródło wiedzy, samowiedzy
25. Narzędzia wspomagające pomiar – narzędzia do monitorowania internetu, systemy statystyk ruchu w poszczególnych źródłach, dedykowane narzędzia do pomiaru social media
26. Zaangażowanie i doświadczenia własne
27. Blogi polskie i zagraniczne
28. Fora i serwisy profesjonalne – GoldenLine, LinkedIn
29. Wydarzenia branżowe