BLOK 1 - SZKOLENIA BIZNESOWE - podstawowa wiedza marketingowa, finansowa i prawna niezbędna do działalności na rynku design.

Zawarte w Bloku 1 szkolenia mają na celu dostarczenie uczestnikom podstawowej wiedzy marketingowej, finansowej i prawnej niezbędnej do działalności na rynku design.

Na blok składają się trzy moduły szkoleń: marketingowy, finansowy, prawny. Każdy moduł składaja się z trzech dwudniowych szkoleń. Uczestnicy zrealizują dwa z trzech szkoleń w obrębie każdego modułu, zgodnie z wyborem dokonanym przez grupę, na etapie zgłoszenia do udziału w projekcie.  

I. Moduł marketingowy:

  1. Budowanie strategii marki (16h)
  2. Nowe media- nowe kanały komunikacji (16h)
  3. Skuteczne negocjacje (16h)
II. Moduł prawny:
  1. Prawo autorskie (16h)
  2. Podstawy prawa pracy (16h)
  3. Prawne aspektu umów (16h)
III. Moduł finansowy:
  1. Finanse dla nie finansistów (16h)
  2. Analiza rentowności przedsięwzięcia (16h)
  3. Źródła i koszty pozyskiwania finansowania zewnętrznego (16h)

 

PROGRAMY WYBRANYCH SZKOLEŃ

Budowanie strategii marki (16 h)

Wprowadzenie do zarządzania strategicznego

  • segmenty rynku,
  • marka produktu, usługi, instytucji,
  • procesy zarządzania,
  • analiza klientów, ich oczekiwań i postrzegania produktów przedsiębiorstwa.

 Analiza konkurencji:

  • sytuacja konkurencyjna w branży,
  • analiza postrzegania przez odbiorców produktów i marek konkurencyjnych.

 Analiza asortymentu produktów przedsiębiorstwa:

  • analiza struktury asortymentu (BCG)
  • analizy macierzowe perspektyw produktu,
  • Analiza SWOT przedsiębiorstwa.

 Wprowadzanie nowego produktu na rynek

  • cykl życia produktu i działania marketingowe w poszczególnych jego fazach,
  • metody kreowania pomysłów na promocję,
  • typowa procedura wprowadzania produktu na rynek,
  • public relations – jak dbać o wizerunek marki

 Budowa strategii marki dla wybranego produktu lub ich linii.

  • pozycjonowanie produktu na rynku,
  • określenie wizji marki,
  • określenie luki pomiędzy wizją, a obecnym postrzeganiem produktu,
  • budowa programu działań marketingowych dla realizacji strategii.

 Wykorzystanie marki w budowaniu przewagi konkurencyjnej

  • techniki sprzedaży
  • promocje i inne formy,

 

SKUTECZNE NEGOCJACJE (16 h)

  • Wstępna pozycja w negocjacjach, jako atut - mocne strony mojej oferty.
  • Techniki automotywacyjne - praca nad wizerunkiem osoby pewnej siebie, jednocześnie nastawionej na współpracę. Świadomość swoich mocnych stron.
  • Wzmacnianie swojej pozycji -  rola komunikacji niewerbalnej w wywieraniu wrażenia na Kliencie.
  • Nastawienie do rozmówcy, jako czynnik implikujący przebieg negocjacji - praca nad własną postawą
  • Dwie strategie negocjacyjne - zakres użyteczności. Etapy procesu negocjacyjnego – kwestie – interesy - pozycje, BATNA, możliwe wyniki negocjacji.
  • Procedura negocjacyjna. Ustalenie chronologii poruszanych zagadnień.
  • Opracowanie strategii ustępstw, wypracowanie BATNA.
  • Docieranie do interesów Klienta w miejsce poruszanych przez niego kwestii.
  • Prowadzenie rozmowy negocjacyjnej - przejmowanie kontroli, techniki ‘motywowania’ Klienta.
  • Umiejętność budowania mostów komunikacyjnych - rozróżnianie przeszkód od pretekstów.
  • Budowanie optymalnej argumentacji - stosowanie języka perswazji.
  • Prezentowanie oferty w kategoriach korzyści dla Klienta  Unikanie ,,efektu rozcieńczenia”; Model F-A-B- mówienie językiem korzyści, Praca nad stworzeniem ,,banku zwrotów” dla Klienta.
  • Asertywna reakcja na obiekcje Klienta.
  • Rodzaje obiekcji zgłaszanych przez Klienta (cenowe, dotyczące jakości, lokalizacji, obiekcje porównawcze).
  • Praca z obiekcjami metodą pytań konkretyzujących.

 

Podstawy prawa pracy (16 h)

  • Umowa o pracę (zasady zawierania, zmiany i rozwiązywania/wygaśnięcia umów o pracę)
  • Wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia (w tym zasady ustalania i wypłaty wynagrodzenia, świadczenia motywacyjne i.in.)
  • Podstawowe obowiązki pracodawcy
  • Podstawowe obowiązki pracownika
  • Zakaz konkurencji (umowa o zakazie konkurencji)
  • Regulaminy obowiązujące u pracodawcy (w tym regulaminy pracy, regulaminy wynagradzania)
  • Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność materialna pracowników (w tym odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy, odpowiedzialność za mienie powierzone pracownikowi)
  • Czas pracy (w tym: praca w godzinach nadliczbowych, praca w porze nocnej, praca w niedziele i święta)
  • Urlopy pracownicze (urlopy wypoczynkowe, urlopy bezpłatne, urlopy macierzyńskie)
  • Bezpieczeństwo i higiena pracy – podstawowe obowiązki pracodawcy
  • Roszczenia ze stosunku pracy, w tym roszczenia pracownika/pracodawcy związane z zakończeniem stosunku pracy, i ich rozpatrywanie (sądy pracy)
  • Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika
  • Jak postępować w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy?

 

Finanse dla nie finansistów (16 h)

  •  System opodatkowania przedsiębiorstwa:
  • Rodzaje podatków w działalności gospodarczej.
  • Istota kosztu podatkowego.
  • Metody amortyzacji majątku trwałego.
  • Działanie "tarczy podatkowej".
  • Ulgi i preferencje podatkowe.
  • Finansowanie działalności przedsiębiorstwa:
  •  Źródła kapitału - własne i obce.
  • Wpływ profilu i rozmiarów działalności na wybór źródeł finansowania przedsiębiorstwa.
  • Strategie finansowania firmy - kryteria wyboru.
  • Podatkowe aspekty wyboru strategii finansowania.
  • Mechanizm dźwigni finansowej jako narzędzia zarządzania wartością spółki.
  • Formy kosztu kapitału - odsetki i dywidendy, metody prognozowania efektywnych kosztów finansowych.
  • Jak wykorzystać giełdę i inne rynki kapitałowe do zasilenia finansów firmy.
  • Czy warto emitować obligacje zamiast zaciągania kredytu - case study.
  • Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej i kursu walutowego.
  • Kiedy kredyt dewizowy jest tańszy od złotówkowego.
  • Czy korzyści podatkowe związane z leasingiem przewyższają jego koszty.
  • Polityka dywidend
  • Analiza sprawozdań finansowych:
  • Konsekwencje podejmowanych decyzji dla pozycji bilansowej, dochodowości i płyn ności firmy - analiza.
  • Analiza fundamentalna przedsiębiorstwa.
  • Sytuacja firmy na tle branży.
  • Jak ocenić sytuację finansową firmy za pomocą wskaźników zadłużenia, płynności i rentowności.
  • Zasada działania dźwigni operacyjnej

 

Źródła i koszty finansowania zewnętrznego (16 h)

  • Charakterystyka źródeł finansowania – własne i obce, wewnętrzne, zewnętrzne
  • Uwarunkowania wyboru źródeł finansowania – krótkoterminowe, długoterminowe
  • Szacowanie zapotrzebowania funduszy na cele rozwoje i obrotowe
  • Koszty kapitału własnego – dywidendy
  • Fundusze Venture Capital
  • Ile kosztuje kredytu kupiecki
  • Procedura pozyskiwania kredytu bankowego
  • Koszt kredytu walutowego i złotówkowego
  • Leasing operacyjny i finansowy – korzyści, koszty i warunki zastosowania
  • Ryzyko finansowe i narzędzia jego zabezpieczeń
  • Fundusze pożyczkowe i poręczeniowe
  • Środki unijne w MMP


Analiza rentowności przedsięwzięcia (16 h)

  •       Charakterystyka i formułowanie mierzalnych celów przedsięwzięcia
  •       Elementy analizy otoczenia rynkowego (makroekonomia, tendencje rynkowe, klienci, konkurencja
  •       Ocena pozycji konkurencyjnej
  •       Przygotowanie planu sprzedaży z podziałem na segmenty / klientów.
  •       Opracowanie harmonogramu wydatków inwestycyjnych.
  •       Prognozowanie poziomu kosztów operacyjnych i ich struktury (koszty stałe i zmienne).  
  •       Prognoza przepływów gotówki i zapotrzebowania na fundusze zewnętrzne 
  •       Źródła i struktura finansowania przedsięwzięcia.
  •       Prognozowany rachunek wyników
  •       Analiza rentowności: Próg opłacalności, Okres zwrotu, Stopa zwrotu, Wartość Netto Inwestycji.
  •       Przedsięwzięcie jako projekt -  czyli co, kto i kiedy zrobi
  •       Monitoring realizacji projektu
  •       Analiza wrażliwości  wyników na zmiany kluczowych założeń.

Prawne aspekty umów (16 h) 

1. Definicje i podstawowe instytucje prawa cywilnego
2. Rodzaje umów (umowy nazwane, umowy nienazwane, umowy o charakterze mieszanym)
3. Formy zawierania umów
4. Prawne aspekty negocjacji kontraktu
5. Cechy dobrej umowy

  • Przedmiot umowy
  • Obowiązki stron
  • Przepisy prawne i dokumenty związane z umową
  • Terminy realizacji
  • Wynagrodzenie
  • Płatność
  • Dodatkowe zastrzeżenia umowne
  • Zabezpieczenie umowy
  • Odstąpienie od umowy
  • Kary umowne
  • Gwarancje i rękojmia
  • Klauzula waloryzacji cen

6. Odpowiedzialność podwykonawcy
7. Odpowiedzialność z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy
8. Rozstrzyganie sporów (podstawowe aspekty związane z występowaniem przedsiębiorcy w sądowym postępowaniu gospodarczym wraz z omówieniem praw i obowiązków strony takiego postępowania)

 

Prawa autorskie (16 h)

1)  Przedmiot praw autorskich – utwory plastyczne, fotograficzne, wzornictwa przemysłowego, architektoniczne i.in.;
2)  Rodzaje praw autorskich – autorskie prawa osobiste i autorskie prawa majątkowe; dopuszczalność dokonywania zmian, przeróbek, kompilacji z innymi utworami, i wprowadzania tak zmienionych utworów (tzw. opracowań) do obrotu gospodarczego;
3)  Pola eksploatacji - pojęcie pól eksploatacji; omówienie poszczególnych pól eksploatacji;
4)  Sposoby nabycia autorskich praw majątkowych; nabycie odpłatne i nieodpłatne, nabycie definitywne, nabycie prawa do korzystania i.in.; umowy sprzedaży autorskich praw majątkowych, umowy licencji (wyłącznej, niewyłącznej, na czas określony, na czas nieokreślony i.in.) i umowy licencji dalszej (sublicencji);
5)  Zakres legalnego korzystania z cudzej twórczości w działalności twórczej (w tym pojęcie tzw. cytatu);
6)  Konsekwencje prawne naruszenia praw autorskich; cywilne (odszkodowanie, wydanie uzyskanych korzyści i.in.), jak i karne (grzywna, kara ograniczenia wolności i kara pozbawienia wolności) konsekwencje naruszenia praw autorskich w podziale na konsekwencje naruszenia autorskich praw osobistych oraz autorskich praw majątkowych;
7)  Elementy podlegające ochronie przewidzianej w Prawie własności przemysłowej (m.in. znaki towarowe, znaki usługowe, wzory użytkowe, wzory przemysłowe i.in.); rejestracja utworów w celu uzyskania ochrony prawnej, m.in. na znak towarowy, znak usługowy, wzór użytkowy, wzór przemysłowy;
8)  Konsekwencje prawne naruszenia praw własności przemysłowej; cywilne (odszkodowanie, wydanie uzyskanych korzyści i.in.), jak i karne (grzywna, kara ograniczenia wolności i kara pozbawienia wolności);
9)  Dochodzenie roszczeń w związku z naruszeniem praw autorskich i praw własności przemysłowej;
10) Porównanie zasad ochrony praw autorskich i praw własności przemysłowej w Polsce i w Unii Europejskiej.

 

Nowe media, nowe kanały komunikacji (16 h)

1.            Media społecznościowe jako logiczny efekt rozwoju internetu
2.            Social media czynnikiem rozwoju biznesu firmy
3.            Tradycyjna komunikacja w PR
4.            Nowe media – nowe poziomy efektywnej komunikacji:
- komunikacja publiczna
- komunikacja bezpośrednia „not-real-time” (wiadomości internetowe, email)
- komunikacja bezpośrednia „real-time” (chat, telefon, hang-out, skype)
5.            Rodzaje internetowych narzędzi komunikacji społecznościowej, przykłady ich zastosowań
6.            Użytkownicy serwisów społecznościowych / adresaci przekazu – klasyfikacja według typów serwisów i modeli użytkowania
7.            Media społecznościowe w biznesie: korzyści, typowe słabości i błędy – jak uniknąć zagrożeń
8.            Rynek usług komunikacji społecznościowej – jak korzystać z tego co jest rzeczywiście potrzebne i sensowne
9.            Budowa strategii komunikacji w społecznościach internetowych:
- określenie celu lub celów działania
- analiza aktualnej sytuacji, otoczenia konkurencyjnego, własnych 
zasobów, braków, ewentualnych słabości,
- zdefiniowanie grup dotarcia,
- opracowanie podstawowych przesłań komunikacyjnych
10.          Analiza i wybór narzędzi społecznościowej komunikacji
11.          Tworzenie harmonogramu, budżetu oraz KPI’s projektu komunikacyjnego
12.          Dobór metodologii i narzędzi pomiaru efektów działań
13.          Realizacja, monitoring i estymacja kampanii
14.          Czy social media są dla mojej firmy/instytucji czyli powrót do fazy pierwszej i odpowiedzi na pytanie, czy masz cele, które możesz zrealizować za pomocą społecznościowych narzędzi?
15.          Wiedza, integracja działań i struktur jako podstawy efektywnych działań społecznościowych
16.          Social media wykorzystane dobrze lub źle – galeria przypadków i przykładów 
17.          Jak to wygląda na co dzień – praktyczna realizacja działań w social media
18.          Taktyka, a strategia, czyli o przewagach dobrze przemyślanej elastyczności
19.          A jeśli zdarzy się kryzys…
- Kryzys jako część twojego planu i strategii
- Kryzysy realne i kryzysy pozorne
- Czy to prawda, że każdy kryzys w social media może zostać 
przekuty na triumf
20.          Dlaczego warto słuchać internautów
21.          Jak słuchać, aby Internet dostrzegł i docenił, że słuchamy
22.          Narzędzia nasłuchu – darmowe i komercyjne narzędzia do monitorowania społecznościowego internetu
23.          Metody pomiaru –związek z celami i założonymi grupami  dotarcia
24.          Jak opisać efekty komunikowania się przez social media
- Wielowymiarowość rezultatów
- Kwestia trwałości rezultatów działań
- Efekty uboczne/niezamierzone działań w społecznościach – ważne źródło wiedzy, samowiedzy
25.          Narzędzia wspomagające pomiar – narzędzia do monitorowania internetu, systemy statystyk ruchu w poszczególnych źródłach, dedykowane narzędzia do pomiaru social media
26.          Zaangażowanie i doświadczenia własne
27.          Blogi polskie i zagraniczne
28.          Fora i serwisy profesjonalne – GoldenLine, LinkedIn
29.          Wydarzenia branżowe